sâmbătă, 12 decembrie 2009

Despre călătoria în timp – partea 2


Am investigat în episodul trecut al călătoriilor noastre în timp http://porcusorulserios.blogspot.com/2009/12/despre-calatoria-in-timp.html variantele în care călătoria în trecut ar putea fi posibilă, şi ne-am dat cu presupusul că timpul ar fi format din “cuante”, şi nu continuu. Am dat şi peste câteva paradoxuri, am dat-o şi în universuri paralele puţin, în ipoteza că la anumite “momente” s-ar putea ca timpul să se ”bifurce”, deci să avem parte de mai multe “variante” ale aceluiaşi prezent. De aici însă lucrurile se vor complica, pentru că vorbim azi despre:

Călătoria în viitor
            A fost dintotdeauna apanajul vrăjitorilor, clarvăzătoarelor, cât şi al şarlatanilor care pretindeau că pot vedea viitorul, dar şi al autorilor de romane SF care şi-au imaginat diverse scenarii în care călătoria in viitor ar fi posibilă.
            Pentru cine a văzut serialul “Sliders”, aici prezentată exact ipoteza în care ar exista diverse spaţii paralele, “variante” ale prezentului.
            În romanul Dune al lui Frank Herbert, eroul principal Muad’Dib are capacitatea de a vedea viitorul în mod probabilistic, plecând de la evenimentele ce se intâmplă în momentul actual. În funcţie de acţiunile sale instantanee, viitorul întrezărit se schimbă.

            Aşa cum am văzut în episodul trecut, problema se punea cam aşa: dacă am putea să mergem în trecut şi să schimbăm ceva, ce implicaţii ar avea această schimbare ( chiar şi minoră ) asupra prezentului? M-am limitat atunci să presupun, poate implicit, că prezentul este “ultimul” moment de pe axa timpului, şi viitorul nu există de fapt. Înseamnă că doar noi, cei din prezent existăm, trecutul fiind doar un fel de “înregistrare” care se repetă la nesfârşit a stărilor Universului. Ei bine, în acest punct lucrurile se complică rău de tot. De ce?

            1. De unde putem şti că noi suntem “ultimii” de pe axa timpului?
Adică nu suntem undeva “în trecut” şi nu facem decât să “repetăm istoria” fără posibilitatea liberului arbitru? Şi ce s-ar întâmpla dacă la un moment dat vine cineva din viitor şi schimbă prezentul nostru? Această discuţie este iarăşi strâns legată de întrebarea “Universul este un sistem determinist?” din articolul http://porcusorulserios.blogspot.com/2009/10/trei-intrebari-filozofice-si.html, mai exact de întrebarea “avem sau nu liberul arbitru?

            2. Dacă am putea călători în viitor, atunci în care
Adică, se pune din nou întrebarea de mai sus: avem liberul arbitru de a lua decizii care să influenţeze viitorul? Dacă nu, probabil că am putea călători în viitor, pentru că avem o singură variantă. Concluzie destul de neplăcută, pentru că ne anulează tot liberul arbitru la care speram. Dar dacă îl avem totuşi, înseamnă că Universul nu e un sistem determinist, dar in acest caz avem in faţa noastră o multitudine de variante ( iarăşi am evitat să folosesc termenul “o infinitate” ). Deci: în care viitor mă duc?

            3. Ce implicaţii ar avea o schimbare în viitor?
            Adică dacă eu, omul dintr-o cuantă de pe axa timpului fac un “salt” în viitor şi mă apuc să schimb ceva, ce implicaţii ar avea acest lucru? Păi pentru mine în trecut nici una, dar oare chiar mi-am schimbat viitorul ? Se va crea din nou o “ramură” pe axa timpului în viitor? Dacă da, în care ? Foarte complicate întrebări. Sau pot oare să schimb ceva în viitor, sau doar să îl vizualizez? Şi dacă da, pe care? Pe unul cel mai probabil? Pe singurul?

            Toate ipotezele astea despre viitor nu fac decât să ne ducă la conculzia că ori nu avem nici un fel de liber arbitru, viitorul e unic şi “trasat” , caz în care până şi faptul că eu mă plimb încoace şi încolo prin timp nu e alegerea mea, ori o astfel de călătorie nu e posibilă, pentru că viitorul nu există încă. Ori există o infinitate de variante de viitor, iar eu mă pot plimba printre ele “alegându-mi” una şi creând noi “ramuri” la fiecare intervenţie.

            Stând şi gândindu-mă la toate astea, cele mai “confortabile” concluzii la care pot ajunge ( nu neapărat cele mai interesante sau cele mai adevărate ) sunt următoarele:
- Viitorul nu există, sau există doar în stadiul de variante probabile, care nu au fost scrise încă. Asta dacă avem liber arbitru, repet. Nu avem cum să intervenim în el, poate doar să “tragem cu ochiul” la unele posibilităţi.
- Trecutul există doar ca o “înregistrare” a stărilor Universului, de la momentul zero de când însuşi timpul a fost creat. Am discutat despre problemele acestea în articolul http://porcusorulserios.blogspot.com/2009/09/ipoteze-despre-spatiu-timp-si-univers.html. Nu am decât posibilitatea de a vizualiza evenimenite trecute, personajele de acolo nu sunt decât nişte holograme care repetă la nesfârşit vechile noastre acţiuni. Un fel de “just for the record” pentru Dumnezeu ca să zic aşa.

            Aceste concluzii nu sunt, bineînţeles, absolute. Probabil că sunt o simplificare grosolană a realităţii, pentru a se mula pe înţelegerea mea limitată. De o grămadă de ori am aflat că realitatea poate fi mult mai complexă decât orice ne-am putea imagina şi că probabil sunt lucruri pe care nu le vom putea pricepe niciodată. În vanitatea mea, mi-ar place să cred că nu e aşa, că mintea umană poate pricepe totul prin logică. Nu neapărat a mea, dar a urmaşilor urmaşilor noştri. S-ar putea însă să nu fie aşa.
            Nu pot să închei decât cu clasicul “Imaginaţia este la fel de importantă ca şi cunoaşterea” şi să vă invit, de dragul dezbaterii şi al exerciţiului mental să vă daţi şi voi cu părerea.

14 comentarii:

  1. Interesante articolele despre calatoria in timp.
    Mi-ar place sa calatoresc in timp chiar daca nu as putea sa schimb ceva..
    Daca as avea de ales intre trecut si viitor, as alege calatoria in viitor, trecutul il stim ..

    RăspundețiȘtergere
  2. Nuj dc va face placere sa vorbiti despre chestii imposibile :)
    Da` nu ma mir prea tare... Religia in fond asta este.

    RăspundețiȘtergere
  3. GMX: Mie mi-ar fi frica sa nu vad chestii nasoale. Sau sa-mi dau seama ca-s un robotel, care de fapt a fost predestinat sa-si dea seama ca e un robotel care...

    Armi: Masochisti, dom'le, cred de-aia ne place

    RăspundețiȘtergere
  4. Pot să afirmc certitudine că există persoane care pot să prevadă anumite avenimente din viitor, însă ceea ce prezice el-ea este una dintre posibilităţile existente şi ţine de noi dacă acea posibilitate se materializează sau nu.

    RăspundețiȘtergere
  5. O cale de a calatori in viitorul nu prea indepartat este intuitia . Dar pe ce se bazeaza ea ?... In principal, pe un bagaj de cunostinte si experiente acumulate in trecut. Intuitivii sunt persoane care pot compila ultra-rapid informatiile stocate si carora le iese asa , din tartacuta, precum iepurasul din palaria magicianului , cate o idee despre ce va fi (sau nu) intr-un anume moment sau situatie. Evident, spre disperarea celor din jur ("da, ce sa-ti spun , esti tu desteapta... le stii tu pe toate ..." ).
    Pai nu le STIM cu siguranta ci oferim versiunea care are probabilitatea cea mai mare de a se intampla. Si atunci , daca intr-o anumita masura putem prevedea ce s-ar putea intampla in viitorul "mic" , de ce nu s-ar putea vedea si in viitorul "mare" ???
    Unii oameni POT deci mintea omeneasca are si aceasta facilitate. Personal nu cred in calatoria fizica pe axa timpului (adica nu cu cele N kg de carne , oase , sunci si alte alea din dotare) dar sunt convinsa ca mental ne putem transporta in timp si spatiu.
    Interesanta provocarea ta , Porcusorule. Merci, e bine sa mai si gandesc din cand in cand. Si am mai descoperit ceva : nu doare ...

    RăspundețiȘtergere
  6. Apropo de intuiţie, aceasta vine din recunoaştere tiparelor. Tunci când ştii care este tiparul, poţi să intuieşti ce şi cum va fi...

    RăspundețiȘtergere
  7. Isaac Asimov, in seria lui despre Fundatie lansa ipoteza ca viitorul ar putea fi "calculat" matematic, adica ceva de gen "probabilitatea ca lucrul ala sa se intample este de 27%".

    Si eu cred ca exista oameni cu puteri deosebite care pot face asta fara sa-si dea seama cum. Vezi Dune de Frank Herbert. Nu stiu daca mi-ar place sa fiu unul dintre ei.

    RăspundețiȘtergere
  8. Si ce am face daca ne-am cunoaste viitorul ? Probabil ca ... nimic , am astepta ca lucurile sa se intample, pur si simplu .
    (Dar atunci, oare, s-ar mai intampla ???)
    Cred ca inca nu suntem apti sa calatorim mental in viitor, nu pentru ca nu am putea razbate pana acolo ci pentru ca nu am sti ce sa facem dupa aceea. Deocamdata nu suntem suficient de intelepti pentru a face fata unei asemenea provocari.
    Pe de alta parte, calatoria in viitor i-ar putea lua omului si ultima reduta : SPERANTA. Majoritatea dintre noi traim cu diverse grade de nemultumire fata de trecut si prezent dar continuam sa ne punem in fiecare zi in miscare cu nadejdea ca maine va fi mai bine , vom fi mai frumosi, mai destepti, mai iubiti, mai bogati. Daca as afla ca maine iar o sa-mi sufle vantu' prin buzunare (nu, nu ALA, chiar asa de fraiera n-am fost !....) probabil ca n-as mai avea chef sa merg la munca. Dar fara job, chiar ca as cam incurca-o (si asa mi-as "implini" destinul, nu ??...). Eu inca trag nadejde ca intr-o zi o sa iau potul cel mare de la Loto. Poate chiar azi . Cum, trebuia sa-mi iau bilet ?... Ptiu!... Stiam eu c-am uitat ceva ... Nu-i nimic, ramane pe joi. Sau duminica. Sau joi. Sau...

    RăspundețiȘtergere
  9. Mai e si ipoteza ( de cand lumea ) ca "destinul" ne guverneaza existenta, si orice am face nu putem scapa de el. Adica un fel de "esti liber sa faci ce vrei tu, dar tot ce trebuie se intampla". Vezi gramada de legende si povesti despre oameni care fug de destin in mod inutil.

    RăspundețiȘtergere
  10. psihoistoria... nu este aplicabila la populatia pamantului... iar muad'Dib era mai tras decat bob marley!

    PArca in Sfarsitul eternitatii... tot de asimov este...este mai bine ilustrata calatoria in timp... ca fiind practicata doar de alesi care sunt extrasi diverse perioade de timp! Eternii parca asa le zicea... nu gaseau nimic util nici in trecut si nici in viitor... erau total detasati! Ca participant in cursul istoriei este imposibil sa calatoresti in timp fara sa trezesti paradoxuri!

    RăspundețiȘtergere
  11. Linkul ce urmeză descrie câteva metode de a vedea în viitor....pentru cei care vor să creadă.
    http://blog.121416.co.cc/tehnici/metode-de-a-vedea-viitorul/

    RăspundețiȘtergere
  12. scuze de off-topic: cee zodie esti hombre ca vreau sa-ti fac dedicatie cu un articol plin de defecte!

    RăspundețiȘtergere
  13. stii teoria lui Einstein despre calatoria in timp? e perfect posibila daca am avea un vehicul care sa se deplasese cu cel putin jumate din viteza luminii...teoria fascicolului de lumina pus intre 2 oglinzii....acesta parcurge distanta intre cele 2 oglinzi cu viteza lumninii intre ele, dar daca tu iti modifici viteza, fascicolul va face drumuri mai lungi de la o oglinda la alta ceea ce inseamna ca timpul trece mai incet, pentru ca viteza luminii nu se modifica, ramane aceiasi indiferent de viteza obiectelor de langa ea, dar totusi fascicolul atinge mai rar oglinziile. nu stiu daca ma intelegeti...poate mai stie cineva despre ce vorbesc si o sa mai explice si altfel

    RăspundețiȘtergere