joi, 10 decembrie 2009

Despre blogăreală, trafic şi alte mizerii


Da, am ajuns şi eu în sfârşit la tema asta în care o să fac pe deşteptul şi pe atoateştiutorul în materie de bloguri. Glumesc. De când blogul acesta a devenit (relativ) cunoscut, primesc tot mai multe mailuri “in private”.  Unii mă laudă, alţii sunt curioşi despre persoana mea, alţii mă întreabă cum să facă să obţină trafic, alţii mă întreabă de unde-mi vin ideile şi ce-are de-a face programarea cu scrisul. Alţii, bineînţeles, vor schimb de linkuri, pentru că e clar că un link pe un blog vizitat îţi aduce şi ţie o felie bună de vizitatori. Hai să lămuresc pe toată lumea:

- Câteva consideraţiuni:
            - Lumea nu are cum să ştie de tine, oricât de bun ai fi, dacă nu comentezi şi prin alte părţi. Dar când o faci, fă-o la obiect, nu doar pentru a-ţi apărea linkul pe acolo (spam). Bagă o vorbă de duh, fi cu bun simţ, nu bate câmpii şi lumea va da clic de curiozitate. N-ai ce zice, mai bine taci. Nimănui nu-i plac spammerii, lingăii şi trolii ( ăia care intră doar pentru a crea scandal ).

            - De chestia de mai sus depinde foarte mult un lucru important: pe cine atragi la tine pe blog. Sunt oameni inteligenţi sau doar pulifrici care dau clic din plictiseală sau din cauză că tu ai înjurat pe nu-ştiu-cine ? Personal mă pot mândri că la mine pe blog intră în general oameni inteligenţi. Nu am sute de comentarii pe post, dar nici sute de oligofreni care intră doar să se injure. Nici nu am nevoie de aşa ceva.

            - Bun, ţi-ai atras nişte oameni care intră la tine pe blog. Trebuie să te gândeşti şi cu ce-i ţii acolo. Dacă n-o să găsească chestii de calitate o să plece fără să mai revină. E ca la un magazin unde te lauzi că ai nu-ştiu-ce produse nemaivăzute, dar tu vinzi căcat ambalat frumos. Ai răbdare, scrie constant şi lumea va reveni la tine. Nu imediat, pentru că sunt mii de bloguri, dar în timp...

            - Fi amabil cu oamenii, răspunde-le la comentarii, dar fi şi ferm dacă cineva sare calul. Nu cenzura pe nimeni şi adu argumente la orice zici. Fi şi flexibil in gândire, dar apără-ţi punctele de vedere şi convingerile. Dacă cineva ţi-a comentat pe blog n-ar strica să dai şi tu pe la el. Aşa, de curtoazie. Nu-mi plac oamenii care au impresia ca blogul lor e centrul universului şi restul scriu numai prostii.
            - Frecvenţa articolelor: este un adevăr care pe mine mă întristează un pic, pentru că militez pentru calitate, nu pentru cantitate. Totuşi, am observat că traficul pe un blog este direct proporţional cu numărul de articole. Când scrii zilnic lumea se întoarce la tine. Altfel, rişti să cazi în uitare. N-am experimentat scrisul a două articole pe zi, pentru că nu am timpul fizic, dar cred ca e cam la fel.

            - Există o grămadă de indicatori pe siturile de contorizare, unii mai inutili decât alţii. Cei ce mi se par mie relevanţi sunt “(1)Numărul de vizitatori care revin”, “(2)Numărul de pagini afişate”, “(3)Lungimea vizitei”. “(4)Numărul de vizitatori unici” nu mi se pare cel mai relevant, şi o să explic de ce.
- (1) Lungimea vizitei: depinde şi cât de lungi sunt articolele tale, dar este un indicator foarte important. Dacă de exemplu 90% din vizitatori stau la tine între 0-10 secunde ai o problemă.
- (2) Numărul de pagini afişate ( şi mai ales raportul dintre numărul de vizite şi numărul de pagini afişate ). Dacă acesta este mare inseamnă că lumea îţi răsfoieşte arhivele, ceea ce nu-i rău.
- (3) Numărul de vizitatori care revin: destul de clar, nu? Ar trebui să crească în timp.
- (4) Numărul de vizitatori unici: poate măsura fluxul de “newcommeri” pe situl tău, dar dacă e combinat cu o lungime mică a vizitei şi cu un număr slab de vizitatori care revin înseamnă că iar ai o problemă.

                        - Blogroll, schimb de linkuri şi bannere. În general eu nu fac schimb de linkuri din interes, şi cu asta sper că v-am liniştit pe toţi care cereţi chestia asta. Te pot pune la blogroll din dragoste, fără să-ţi cer să mă pui şi tu. Nu am nici un interes să apar în lista ta pe lângă alţi o sută cu care ai făcut schimb de link şi pe care nici nu i-ai citit. Poate te-ai gândit să afişezi bannere pe undeva, eventual să dai şi bani pentru asta. Ei bine, eu am făcut un astfel de experiment, am afişat un banner pe un site destul de vizitat. După două luni am primit vreo sută de vizite de pe urma lui. Ceea ce este extrem de insignifiant. Mai multe vizite primesc dacă pun un comentariu pe un blog de zece ori mai puţin vizitat. De o sută de ori mai multe vizite primesc de la oricare din blogurile unde sunt pus în blogroll. E ciudat, dar se pare că lumea nici nu se uită la bannere. Poate avea efect să zicem pentru o companie mare gen Vodafone, care are un buget de milioane pentru reclame şi afişează bannere mari peste tot astfel incât să-ţi sară în ochi de atâtea ori încât până la urmă tot dai clic acolo. Dar pentru un blog....

                        - Momentul publicării articolelor: depinde cui te adresezi, dar în general oamenii intră pe net de la muncă. Odată dimineaţa după 9, inainte de a se apuca de lucru, apoi după prânz, şi în final seara după 8, de acasă. Noaptea între 3 şi 4 e “pauză”, deci ar fi un moment bun pentru a publica un articol ce va fi “servit” de dimineaţă cu o cafea. Mai ales dacă sunt ştiri sau bancuri.
                                   
            - Un adevărat boom de trafic poţi avea dacă cineva cunoscut scrie despre tine. Am avut această experienţă când a apărut acest articol în Cotidianul.  Nu ştiam ce se întâmplă când am văzut timp de 2 zile cum apar de nicăieri de zece ori mai mulţi vizitatori ca de obicei, oricât de superficial şi de nedocumentat a fost articolul respectiv. După aceea, traficul mediu s-a triplat. E drept că nu poţi trage de mânecă pe nimeni să scrie despre tine. Şi în general orice astfel de încercări se soldează cu un ignore.

            - Fă-ţi o pagină clară, uşor de citit şi care se încarcă uşor. E foarte important să nu pui o grămadă de căcaturi inutile pe ea şi să nu enerveze lumea. Eu tot timpul fac mici ajustări la format.


În încheiere, ca să nu avem discuţia “şi ăsta s-a stricat”:

- Aşa cum am tot zis, am început acest blog atât din distracţie, cât şi pentru a vedea dacă sunt şi eu capabil să scriu chestii de calitate o perioadă mai lungă de timp. Principiul meu de bază a rămas acelaşi : nu public căcaturi.

- Aş fi un mare ipocrit dacă aş spune că mă interesează deloc-deloc câtă lume intră la mine şi cât comentează. E normal şi omeneşte ca odată ce ţi-ai făcut un blog public să nu scrii în gol. Altfel l-ai face privat sau ai ţine un caieţel în sertar.  Dar şi aici pun accent pe calitatea oamenilor. Decât să am de zece ori mai mulţi vizitatori, din care 90% să fie troli, oligofreni şi copilaşi cu aere, mai bine lipsă.

- Am constatat că_cu_cât scrii mai mult, cu atât iţi vin noi idei mai repede. În timp ce scrii iţi vin alte idei la care nu te gândiseşi înainte. Se pare că_creierul e şi el un muşhi, şi ca orice muşchi se cere antrenat. De fapt Hemingway (parcă) zicea cam acelaşi lucru. Omul scria în fiecare zi măcar douăzeci de rânduri, chiar dacă nu avea idei, doar ca să se antreneze. Deci voi fi tot mai bun. Doar timp să am.

- Mi-ar place să îmi diversific un pic orizontul, în sensul de a “intra” puţin şi în jurnalistică, chiar ca şi colaborator la vreun ziar sau revistă. Dacă poate cineva să-mi dea vreu tip or trick aş fi pe veci recunoscător.

8 comentarii:

  1. Sa comentez la postul asta e ca si cum as comenta la un Quick Reference Card, dar nu ma pot abtine :)

    Eu mi-am inceput blogul dintr-o nevoie acuta de a spune cuiva, de preferinta necunoscut, ce simt, ce gandesc, desi sunt din constructie, un om extrem de ... "privat".
    A fost o experienta extraordinara din mai multe puncte de vedere, dar nu intru in detalii.

    Am incetat pentru o vreme sa mai impartasesc "lumii" nimicurile din micul meu univers, dar voi continua sa te citesc cu placere, si ma bucur ca "te-am cunoscut"...

    RăspundețiȘtergere
  2. mda...:( imi lasa un gust nu tocmai placut tre' sa recunosc,ca vazusi ca nu m apot abtine si spun "verde" in fata...
    inca de la primele randuri am ezitat daca sa continui sau nu sa citesc tot.Nu zic ca "si asta s-a stricat", insa respectam si imi placea mult ca scriai cand simteai nu ca sa fie...ca scriai rar si ma bucura la cateva zile cand vedeam ceva nou si ma surprindea, decat zilnic si sa imi ia din bucurie si sa recunosc: nu am timp sa le citesc pe toate:(...dar cine sunt eu acum sa te critic si sa imi spun parerea, de ce cred eu ca e bine asa si nu asa.Nu asta incerc sa nu ma judeci nici tu nici ceilalti fani ai tai care te vor lauda si iti vor spune celebrul si cliseistul"tine-o tot asa" pe care nu vreau sa il folosesc aici pentru ca eu una nu imi doresc...sa fie tot asa...semnat o fosta mare fana. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi pare rau ca gandesti asa, chiar nu scriu "ca sa fie". Pur si simplu acum imi vine mai des. Sper sa nu fii "fosta".

    RăspundețiȘtergere
  4. Numarul de articole eu cred ca e o chestie de eficienta. Daca chiar scrii sa fie citite si pui suflet in ele eu cred ca mai des de un articol la 2 zile nu trebuie sa publici.
    Din experienta proprie sa zicem ca urmaresc 20 de bloguri. Daca azi nu am timp sa le citesc totusi cam o data la doua zile imi fac. Daca in schimb vad ca deja s-au strans 2 3 articole la unu o sa il citesc cu atentie doar pe ultimul.
    Cred ca mentii un raport bun intre consistenta articolelor interesul cititorului si trafic publicand o data la 2 zile.
    Asta daca nu ai un blog din care scoti bani si trebuie sa publici zilnic 2 randuri sa crezi clicuri.

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu am intrat prin articolul amintit si ma bucur pentru asta.
    A fost primul pas. Esti pe mintea mea. De asta intru pe celelalte bloguri de aici.
    gandurile oamenilor sunt atat de diverse, e o incantare sa le citesti fara nici un interes (trafic, etc.) mai suntem si din astia.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ba, eu sunt mai tare!
    Mi-am bagat pula si l-am sters:))

    RăspundețiȘtergere
  7. sincer, din punctul meu de vedere si oamenii care comenteaza la tine pe blog iti dau initiativa de a scrie mai des...adik eu pe tanarul si micul meu blog, am scris eu ce am scris la inceput, dar cand am vazut ca NIMENI nu citeste...am renuntat...dupa ce am intrat pe cateva bloguri, am comentat, am vazut ce si cum scriu altii...am observat ca oamenii incep sa-mi lase si ei mie comentarii...si m-a motivat sa continui cu el. imi place sa scriu, dar daca ash vrea sa fie numai pentru mine e asa cum zici: as scrie in carnetul din sertar.

    RăspundețiȘtergere
  8. foarte la obiect si foarte intructiv. sunt in asentimentul tau in proportie de 90%.spre deosebire de alte persoane, eu nu-mi tratez propriul blog ca pe un full-time job(bannere, linkuri, unici si alte cacaturi)...scriu cand mi se pare ca e ceva ce merita spus,impartasit, divagat, confruntat cu altii. dar nu mi-am propus sa fac din asta nici arta si nici reclama.
    cat despre blogroll, we see eye to eye on that matter.
    chiar mi-a facut placere sa citec postu asta. pe bune

    RăspundețiȘtergere